Met deze 8 Facebookposts scoor je gegarandeerd

24 november 2015
Met deze 8 Facebookposts scoor je gegarandeerd

Ontdek topposts van je collega-sportdiensten die je zelf ook kan toepassen!

 

In het nieuwe nummer van het Vlaams Tijdschrift voor Sportbeheer kon je al lezen hoe je van je Facebookpagina een succes maakt. Maar wat post je dan concreet?

 

Maak gebruik van je Facebook-community!

Op sociale media kan je een community creëren. Een hip woord, maar wat betekent het eigenlijk?

 

Het betekent dat je de mensen die je pagina volgen, betrekt bij je activiteiten als sportdienst. Zo voelen ze zich deel van een soort gemeenschap. Daardoor wordt de drempel lager om te gaan sporten, om je medewerkers een vraag te stellen, of zelfs om jouw activiteiten mee te promoten onder hun vrienden.

 

En hoe doe je dat dan? Hou onderstaande richtlijnen in gedachten en je bent héél goed op weg. We plaatsten bij elke tip een goeie post van een sportdienst ter illustratie, die - niet toevallig - veel likes, reacties en/of shares kreeg. 

 

1. Neem jezelf niet te serieus

Om laagdrempelig en toegankelijk te zijn, moet je jezelf (je medewerkers) een beetje laten zien. Geef de sportdienst een gezicht. En dat mag gerust letterlijk.

 

Onderstaande post bevat een leuke portie zelfspot én trekt de nodige aandacht voor een verloren voorwerp.

  

!! Sportdienst Gavere gaat professioneel !!(ondertussen ben ik op zoek naar de eigenaar van deze bril - deze is blijven liggen op het sportgala)

Geplaatst door Sportdienst Gavere op dinsdag 17 november 2015

 


2. Zet buitengewone (sportieve) prestaties in de kijker (en doe wat moeite om er een verhaal van te maken)

Sport gaat over mensen. Een post over een sportdienstmedewerker die haar eerste marathon loopt, een inwoner die een Belgisch kampioenschap wint ... toont dat je begaan bent met je inwoners en medewerkers.

 

... en denksport is ook sport. Deze post is extra leuk door het bezoekje van de burgemeester. Een hartverwarmend verhaal (emoties!). Dit illustreert ook dat je gerust wat moeite mag doen voor een goeie post.

 

Amir Zouaghi, een jongen uit het 4e leerjaar in de Gemeentelijke Basisschool Evergem, vertegenwoordigt volgende week ons...

Posted by Gemeente Evergem on donderdag 22 oktober 2015

 

 

3. Speel in op emoties

Trots, blijdschap, ontroering ... Als je zulke gevoelens kunt opwekken in een facebookpost, dan scoor je gegarandeerd. Bijvoorbeeld een 6-jarige die z'n eerste zwembrevet haalt. 

 

Vooral positieve emoties dus, maar ook negatieve gevoelens kunnen soms werken (met mate). In dit geval verontwaardiging ...

 

Vandaag gingen 70 duikers op zoek naar afval in de Watersportbaan. Er werd 1462 kg vuil opgehaald, waaronder 26...

Posted by Gent Sport on zondag 11 oktober 2015

  

 

4. Gun je volgers een 'exclusieve' blik achter de schermen

Facebook is een snel medium en als je foto's post, geef je je volgers het gevoel dat ze die als een van de eersten kunnen bekijken.

 

Een nieuw zwembad spreekt tot de verbeelding. Jouw pagina is de enige plaats waar je zwemmers foto's van de werken kunnen bekijken. Hiermee gef je ze dus een goede reden om je pagina te liken!

 

Zwembad De Kimpel is naar jaarlijkse gewoonte gesloten voor het grote onderhoud. Dit tot en met vrijdag 11/09. Op zaterdag 12/09 heten wij u weer van harte welkom!

Geplaatst door Sportcentrum De Kimpel Bilzen op maandag 31 augustus 2015

 

 

5. Deel interessant nieuws (als eerste)

Een nieuwe loopomloop is een nieuwtje dat veel van je volgers oprecht zal verheugen. Ze zullen het dan ook delen om ermee te kunnen uitpakken (exclusief!). Een foto van de omloop in opbouw maakt het een spontane post - niet te formeel.

 

 

Een nieuw joggingpad is in de maak. Drie lussen zullen Bonheiden & Peulis met elkaar verbinden en zijn samen goed voor 9,7 km loopplezier. Opening van het parcours: donderdag 8 oktober!

Posted by Sportdienst Bonheiden - Berentrode on dinsdag 1 september 2015

 

 

 

6. Zet je sporters en/of vrijwilligers in de bloemetjes

Je volgers, dat zijn je (potentiële) sporters en je vrijwilligers. Ze af en toe oprecht in de bloemetjes zetten is zonder meer sympathiek.

 

Een selfie zoals die van Sportdienst Bornem doet dat met verve, en speelt bovendien in op gevoelens van trots en samenhorigheid. Wie wil daar nu niet bijhoren?

 

Einde in stijl van een fantastische zomer! Volle sportkampschouwburg! Bedankt kinderen, bedankt monitoren! Tot volgend jaar!

Posted by Sportdienst Bornem on zaterdag 29 augustus 2015

 

 

7. Het mag ook eens luchtig zijn

We vermeldden al dat je je medewerkers ook een plaats mag geven op je pagina. Pieter Danhieux van Sportdienst Gent won dit weekend een tv-quiz en zijn collega's pakten daar trots mee uit op Facebook.

 

Een foto van hemzelf in het decor had het helemaal af gemaakt!

 

 

Na een spannende finale van de Zesdaagse maken we ons nu klaar voor een spannende aflevering 'Kalmte kan u redden'! Onze...

Geplaatst door Gent Sport op zondag 22 november 2015

 

8. Een portie nostalgie werkt altijd (en bekijk de statistieken van je pagina)

Eigen lof stinkt, maar we wilden jullie deze topper niet onthouden. Deze post verscheen bij maar liefst 6.000 (!) mensen in hun nieuwsoverzicht. Dit aantal kan je zien in de statistieken van je pagina en geeft een volledig beeld van het succes van een post.

 

Door info over de nieuwe brevettenlijn te koppelen aan de hele oude, spraken we bij heel wat mensen gevoelens van nostalgie aan. Het gevolg: veel reacties en shares, waardoor het potentiële publiek van het bericht een flinke boost kreeg.

 

//

Wie herkent deze nog? Na bijna 9 miljoen (!) ISB-zwembrevetten breekt begin oktober een historisch moment aan ... Dan...

Geplaatst door ISB vzw op dinsdag 15 september 2015

 

 

Volg je collega-sportdiensten in 1 muisklik

Inspiratie opdoen via de posts van je collega’s? Daarvoor hoef je niet alle 150 pagina’s te liken.

 

Abonneer je op de lijst ‘Sportdiensten op Facebook’. Je krijgt dan een apart nieuwsoverzicht te zien waarin je kan snuisteren als het jou past.

  • ´╗┐ ShareDelen
  • Afdrukken