Waarom kiezen collega's voor het ISB-Congres?

13 februari 2018

Een zwembadbeheerder, een diensthoofd sport, een sportpromotor en een diensthoofd vrijetijd aan het woord.

Tijs Robbens | Dendermonde, beheerder Zwembad

Als zwembadcoördinator volg ik sowieso de sessie(s) die met het zwemmen te maken hebben. Dit jaar zal dit op donderdag zijn, sessie 29: Zwemmers en toeristen binden via nieuwe media.

Ons zwembad is reeds enkele jaren erg actief op sociale media, maar we kunnen steeds leren van nieuwe tips en tricks.

Voor woensdag lijkt het me interessant om sessie 8: Seksueel grensoverschrijdend gedrag: naar een veilig klimaat te volgen. Dit is een hot-topic momenteel, en ook in zwembaden ligt deze materie gevoelig.

Ook Praktijktafels 1: G-sport sterker verbinden met lokaal sportbeleid zal ik volgen. Onze stad heeft een uitgebreid G-sport aanbod, en ook in het zwembad zien we dat dit aan een sterke opmars bezig is.

Daarnaast probeer ik nog een beursbezoek te plannen, omdat ik het belangrijk vind om de contacten te onderhouden met collega’s en leveranciers, maar ook om nieuwe dingen te ontdekken. De gezellige sfeer van het congres zorgt er voor dat je toch telkens voldaan naar huis gaat met een hoop extra bagage.

Griet Bonamie | Oudenaarde, Diensthoofd sport

Na de start op woensdag van Jitske Kramer kies ik voor de tweede grote lezing 'Succesvol netwerken'.

Op netwerkmomenten sta ik eigenlijk altijd bij mensen die ik al ken.

Het lijkt interessant om skills aangeleerd te krijgen om wat gemakkelijker toe te stappen op onbekenden en op een effectieve manier te netwerken.

Nadien kies ik voor een rustmomentje na de twee grote lezingen want de ronde erna ben ik zelf aan het woord en stiekem ga ik toch iets te zenuwachtig zijn om keuzeronde 2 goed te volgen. Dus lijkt het me interessant om praatjes te maken met leveranciers rond projecten die in Oudenaarde in de pipeline zitten.

Vervolgens geef ik zelf een stukje in sessie 9. Iedereen welkom om te horen hoe verschillende diensten samen grootse evenementen op poten zetten, met sport als spil.

Oudenaarde is een heel uitgestrekte stad met een kleine kern en heel veel deelgemeenten. Ik wil me in sessie 16 laten inspireren om op een efficiëntere manier sport bij de mensen te krijgen. Moeten we centraliseren of net niet. Wordt er gedacht aan groen en sportief verplaatsen? Vervolgens maak ik me klaar voor het congresdiner. Bedoeling is om de lezing rond succesvol netwerken onmiddellijk toe te passen in de praktijk.

Na het panelgesprek blijf ik lekker zitten voor de tweede lezing van de dag. Als we ons stoffig image van de zittende ambtenaar kwijt willen, moet er verandering komen, inspelen op juiste tendensen. Niet alleen ikzelf, maar het volledige team moet hierin mee, alsook de politiek en zelfs de bevolking. Het is heel belangrijk om mee in de vooruitgang te zitten. Hier wil ik tips en tricks rond krijgen.

Vervolgens ga ik voor sessie 28. Een goede sportinfrastructuur is de essentiële sleutel om op een goeie manier aan sport te doen. Oudenaarde wordt overspoeld met vragen rond infrastructuur. In deze sessie wil ik inspiratie opdoen rond ondersteuning en responsabilisering van clubs bij de bouw en onderhoud van hun clubinfrastructuur.

Contacten met mensen, zoeken naar oplossingen, samen aan projecten werken, problemen definitief aanpakken, compromissen sluiten, … het heeft me altijd geboeid. De honger om hierover bij te leren is er altijd. Ik kijk dan ook geweldig uit naar de slotlezing.

Liesl Van Hoeij  | Sint-Gillis-Waas, sportpromotor

De voornaamste reden waarom ik jaarlijks deelneem aan het ISB congres is om verschillende ideeën op te doen en op die manier het ‘sportpromotie’ programma van Sint-Gillis-Waas verder te vernieuwen en eens te horen waar we dat jaar het accent eventueel nog meer op kunnen leggen.

Daarom was het vanzelfsprekend dat ik voor de praktijktafel ‘Sportpromotie-ideeën voor jong en oud’ koos op donderdagvoormiddag. Benieuwd naar concrete voorbeelden om sport voor verschillende leeftijden te kunnen bieden, want sporten is voor jong en oud.

Ook de aspecten ‘gezondheid’ en ‘bewegen’ worden steeds belangrijker naast het ‘sporten’ en zijn onvermijdelijk verbonden met elkaar. We moeten meer bewegen, ook in ons dagelijks (werkend) leven. Daarom leken de sessies ‘gezondheid en bewegen in ieders nabijheid’ en ‘bedrijfssport verbindt personeel’ wel interessante onderwerpen om me hier verder in te verdiepen.

Het is dan ook belangrijk om de daad bij het woord te voegen. Stilzitten is sowieso al niks voor mij, dus was de sessie ‘bewegen en genieten in park- en natuurgebied’ de ideale gelegenheid om even de benen te strekken in de gezonde buitenlucht en wat inspiratie op te doen voor onze nieuwe invulling voor het Sport- & Spelcomplex Houtvoort hier in Sint-Gillis-Waas.

Eric Eurlings | Lanaken, Diensthoofd Vrije Tijd

Ik heb dit jaar gekozen voor sessies die gelinkt zijn aan infrastructuur. Zo kies ik voor “Schoolsportinfrastructuur openstellen: scholen vertellen” en “De kantine als buurthuis van de toekomst”.  Ik hoop dat dit goede voorbeelden zijn om accommodaties efficiënt en optimaal te laten gebruiken. Samenwerken moet hier absoluut voor een meerwaarde kunnen zorgen.

Verder hebben wij in Lanaken ook nog heel wat verenigingen die willen groeien en daarvoor nood hebben aan voldoende en degelijke infrastructuur. Om die reden volg ik sessie 11 “Als clubs mee investeren in infrastructuur”. Hopelijk kan ik ontdekken dat niet alleen financiële middelen vereist zijn om hiermee aan de slag te gaan.

“Het vrijetijdscomplex als kern van de vrijetijdswerking”: Is een uitdaging waarmee ik al jaren wordt geconfronteerd maar waarin het moeilijk is het juiste evenwicht te vinden. Ik ben nieuwsgierig naar de tips die collega's aanreiken en hoop een aantal nieuwe inzichten te verwerven.