Ideale tijd om jouw sportclubondersteuning een boost te geven

07 april 2020
Ideale tijd om jouw sportclubondersteuning een boost te geven

Stimuleer jezelf en de sportclubs om de vrijgekomen tijd nuttig te spenderen.

Nu de sportieve werking van onze sportclubs is stilgevallen, maken heel wat bestuurders de balans op. Een ideaal moment om hen vanuit de lokale besturen via de digitale weg te ondersteunen. Hier zijn 7 mogelijkheden om jouw sportclubondersteuning een boost te geven.

1. Start bij jezelf: analyseer jouw bestaande ondersteuning

Weet jij wat de impact is bij de clubs van de opleidingen die je de voorbije jaren hebt aangeboden? Dan mag je meteen naar puntje 2 springen.

Zoniet dan zijn onderstaande opdrachten iets voor jou:

• Lees de volgende artikels
  • Breng in kaart welke ondersteuning jij de vorige legislatuur hebt geboden. Doe dat aan de hand van deze matrix.
  • Ga samen met de clubs en beleid na waar je de komende legislatuur wil op focussen. Volgende infografiek kan daarbij helpen. Tip: Less is more. Beter 3 thema's de komende jaren goed uitwerken die resultaten opleveren in plaats van 10 losse flodders.
  • Stel concrete doelen met jouw initiatief. Druk die SMART uit.

2. Neem jouw subsidiereglementen onder de loep

Hoog tijd om de reglementen te evalueren. Starten doe je met het lezen van volgende artikel: Weg met het puntensysteem? Bekijk vervolgens deze video waar collega Gert uit Herselt uitlegt hoe zijn nieuwe reglement eruit ziet. Nood om te sparren rond jouw reglementen? Aarzel niet om ons te contacteren via kevin.buydts@isbvzw.be

3. Stel een nieuwsbrief op boordevol tips en inspiratie

Al eens gedacht aan een nieuwsbrief om clubs te prikkelen? Enkele zaken die je daarin zeker kan opnemen:

• Goede praktijkvoorbeelden van clubs
  • Informatie omtrent deadlines van reglementen
  • Aanbod van de gemeente kenbaar maken
  • Clubs uitdagen (zie ook puntje 4)

4. Stimuleer de clubs om hun leden toch thuis te laten sporten

Gemeente Bree daagde in deze coronatijd hun clubs uit om video's te maken van mensen die thuis aan het sporten zijn. Via de hashtags #breeblijftbinnen & #breeblijftbewegen kan je prachtige voorbeelden terugvinden.

5. Ga voor een digitale ontmoetingsplaats

Nu de professional noodgedwongen wel digitale meetings moet uitvoeren, leren we stilaan de kneepjes van het vak met Skype, Windows Teams ... Misschien hét moment om eens een aantal sportclubs digitaal uit te nodigen om te sparren met elkaar en kennis uit te wisselen. De stad Leuven ontwikkelde in 2018 zelfs een digital platform waar bestuurders, trainers, sporters met elkaar kunnen uitwisselen.

6. Stimuleer de clubs om stil te staan bij de toekomst van hun club

Stilstaan is achteruit gaan. Stimuleer jouw clubs dus om na te denken over hun toekomstvisie. Wat is de stip aan de horizon voor jouw club? Waar staat jouw club op sportief, organisatorisch en infrastructureel niveau in 2025? Deel dit artikel met de bestuurders.

7. Heb jij al een digitale helpdesk waar clubs terechtkunnen met veelgestelde vragen?

Waarom geen pagina maken op de gemeentelijke website waar je enkele veelgestelde vragen bundelt? Bekijk hier een voorbeeldje uit Gent.