Uit de Kennisbank: Sport in Mei Plasticvrij

07 mei 2019
Uit de Kennisbank: Sport in Mei Plasticvrij

Ecosportieve tips voor minder plastic.

Doet jouw sportdienst ook mee met Mei Plasticvrij of wil je je los van de

actie inzetten voor minder afval? Dan vind je ongetwijfeld inspiratie in de

ISB-Kennisbank.

Een mooi voorbeeld vinden we in het zwembad van Geel. Daar beslisten ze

om vanaf mei dit jaar geen plastic overtrekschoentjes meer te gebruiken. Zo worden maar liefst 21.000 schoentjes uitgespaard, goed voor een besparing van 2.612,65 euro. Het personeel en onderhoudsfirma’s krijgen herbruikbare hoesjes als alternatief.

Bezoekers die het zwembad of de douches betreden, mogen dat alleen op blote voeten. “We verwachtten nogal wat gemopper, maar als dat er al komt, is het omdat we zo lang gewacht hebben met het afschaffen van de overtrekschoentjes”, klinkt het.

Ook in Schoten en Zaventem maakt sport deel uit van een totaal duurzaam beleid. In dit artikel lees je meer over hun aanpak. Die toont aan dat duurzaamheid gegroeid is tot een realistische aanpak voor de gemeenten en sportdiensten. Om de pmd-berg in de sporthallen te verminderen, kregen Schotense sportclubs bijvoorbeeld gepersonaliseerde drinkbussen.

In Zaventem zijn het klimaatactieplan en het sportbeleidsplan ook op elkaar afgestemd. Sporters worden aangemoedigd om een drinkbus en brooddoos te gebruiken en autorijden, plastieken flesjes en aluminiumfolie worden afgeraden. Maar het gaat verder dan dat. Sportclubs krijgen meer of minder subsidies naargelang hun inspanningen op het vlak van duurzaamheid.

Zelf aan de slag gaan met afvalbeheer en sorteren? Deze checklist helpt je op weg met enkele tips en praktijkvoorbeelden. In de ISB-Kennisbank vind je bovendien specifieke tools voor een ecosportief beleid. Met deze checklist maak je bijvoorbeeld je sportkamp ecosportief en deze brochure helpt je om duurzaamheid in te voeren in de dagelijkse werking van sportclubs.

Kennisbank_web.jpgWil je nog meer tips voor minder afval en duurzaamheid in het algemeen? Ga naar de ISB-Kennisbank en zoek op ecosportief.