Barcamp Lokaal Sportbeleid

Wat is een barcamp?


Een barcamp is een soort unconference: de deelnemers en topics zijn op voorhand bekend, maar de agenda niet. 

Jij bepaalt de agenda.

De dag wordt helemaal georganiseerd vanuit de deelnemers zelf: iedereen draagt bij. Wat je doet, kies je zelf. Ieders verhalen, ieders vragen, ieders ervaringen geven de dag inhoud. Dat kan inhoudelijke of ondersteunend zijn.

 

En het programma? Dat wordt ter plekke samengesteld, veranderd, aangevuld – door de deelnemers. Of een sessievoorstel ook echt zal plaatsvinden, hangt af van de interesse van de deelnemers.

Er is maar 1 basisregel: als je komt, dan draag je iets bij.

Alles gebeurt in de geest van kennisdeling. Iedereen is open, deelt zijn kennis met anderen, en gaat daarover de discussie aan.

 

De barcamp is open voor iedereen die wil delen en leren in kader van lokaal sportbeleid.

Bekijk de foto's van de eerste Barcamp Lokaal Sportbeleid in Genk.

Hier kan je ook de foto's van de tweede Barcamp terugvinden in Leuven.

 

 

Hoe verloopt een barcamp?

 

Nog enkele kenmerken ...

Een thema of vraagstuk dat deelnemers verbindt, prikkelt, uitdaagt, uitnodigt. Gewoon uitnodigen en zien over wat het gaat met de mensen die je aantreft.


Participeren! Iedereen draagt bij, gaande van een workshop begeleiden over het verslag of foto's maken tot filmen, bloggen ... Deelnemers schrijven in vanuit een bepaalde rol. Je neemt minimaal die rol op tijdens de barcamp, maar je mag altijd ter plekke beslissen om meer te doen. Jouw inbreng is slechts een start, de interactie met de groep is het hart van een Barcamp. Je wil een workshop begeleiden maar je hebt bij inschrijving nog geen onderwerp? Geen probleem: tot 10 minuten voor de sessie zelf kan je altijd nog ideeën op de agenda te zetten.


Open source! Informatie is vrij, wordt gedeeld, nooit 'off the record'. Alle bijdragen online posten wordt aangemoedigd.


Open space en 'het gebeurt nu'. Het programma ligt vooraf niet vast, het wordt ter plekke samengesteld, veranderd, aangevuld. Goeie activiteiten worden vaak nog eens herhaald, dikwijls aangespoord door deelnemers die enthousiasme voelden door de activiteit. Kies op de marktplaats wat je volgende activiteit wordt. Raak je geïnspireerd? Voeg tot op het laatste moment nog zelf activiteiten toe.


Cut the crap. Geen lange inleidingen over jezelf, je organisatie, je onderzoek, geen 'publiciteit'... Ga meteen naar de essentie. Vertel verhalen, inspireer, raak de deelnemers.


Tijd voor netwerk. Tussen de sessies is er telkens een kwartiertje om na te kaarten, verder te praten, op nieuwe ideeën te komen en je netwerk te soigneren. 

 

Contact

Buydts

Kevin Buydts
stafmedewerker
T 03/780.91.04

  •  ShareDelen
  • Afdrukken
  • Mail een vriend

    Doorsturen

    Gegevens verzender