Opgelet met risicovechtsportevents uit Nederland

03 januari 2018
Opgelet met risicovechtsportevents uit Nederland

Door veranderende wetgeving in Nederland komen diverse organisatoren naar Vlaanderen.

Het Risicovechtsportplatform Vlaanderen (RVSP) roept elke gemeente op waakzaam te zijn voor federaties, organisatoren en promotoren die de regulering in hun eigen land ontwijken en de grens naar Vlaanderen oversteken met hun evenement!

Strengere wetgeving in Nederland

Begin november 2017 nam de Vechtsportautoriteit Nederland enkele concrete beslissingen ten aanzien van kickboksen, thaiboksen en MMA in Nederland. In het bericht kan je lezen dat dit voor Nederland een historische en belangrijke stap betekent in hun aanzet naar meer regulering in de vechtsportsector.

Deze beslissing houdt echter gevolgen in waar wij als buurland erg waakzaam voor moeten zijn.

Samenwerking RSVP en de Vlaamse vechtsportfederaties

In Vlaanderen werken we al sinds 2013 nauw samen met de risicovechtsportfederaties rond de thematieken gezond en ethisch sporten. Het RVSP heeft daarom samenwerkingsverbanden met de VBL (Vlaamse Boks Liga), VKBM²O (Vlaamse Kickboks, Muaythai en MMA Organisatie) en de VVA (Vlaamse Vechtsport Associatie). Ook met andere vechtsportfederaties heeft het RVSP positieve contacten.

Als RVSP maken we ons al langer zorgen over de verplaatsing van organisaties en sporters over de grenzen heen. Dat is de belangrijkste reden waarom we op zoek gaan naar internationale samenwerking (zie nieuwsbrief oktober 2017).

De evolutie in Nederland roept nu ongerustheid op. De kans is reëel dat organisaties en promotoren vanaf 2018 de regelgeving in Nederland moedwillig willen ontwijken en de grens oversteken. Ook in Vlaanderen gelden kwaliteitsstandaarden en is er al jaren een duidelijke aanpak in nauwe samenwerking met de federaties. Extra waakzaamheid is dus nodig vanaf januari 2018!

Bij elke federatie, organisatie of promotor, in het bijzonder deze uit andere landen, die niet met een door het RVSP gekende federatie samenwerkt, plaatsen we essentiële vraagtekens met betrekking tot gezond en ethisch sporten!

Bekijk daarom zeker steeds of het wel wenselijk is het evenement toe te laten indien een risicovechtsportorganisatie zich aanmeldt. Aarzel niet om het RVSP te contacteren voor concreet advies.

Tools voor gemeenten voor de opvolging van een vechtsportevent

Wil je wat meer achtergrond? Dan kan je steeds de ontwikkelde tools bekijken. Deze tools zijn opgesteld om gemeenten en steden te helpen bij de opvolging van een vechtsportevenement.

Het Risicovechtsportplatform is een aanspreek- en communicatiepunt, kennis- en expertisecentrum en service- en ondersteuningspunt van de risicovechtsporten in Vlaanderen en streeft met ISB als partner naar een gezonde en kwaliteitsvolle vechtsportbeoefening binnen lokale overheden.

Meer info: info@rvsp.be – T 09 243 12 46