Oproep - #BlijfSporten

22 oktober 2020
Oproep - #BlijfSporten

Blijf sporten, ook in coronatijden!

De sportmedische verenigingen Gezond Sporten Vlaanderen en SKA roepen samen met VSF op om op sport te blijven inzetten. Vanwege het belang van sporten en bewegen, én omdat het veilig kan.

Ondertussen is het afwachten wat er vandaag en morgen op het overlegcomité zal beslist worden. ISB volgt de persconferentie op vrijdagochtend 23 oktober op. In de voormiddag zit de sportsector opnieuw samen om de impact van de maatregelen te bespreken. We volgen met de beschikbare informatie vrijdagnamiddag.

Lees hieronder het persbericht van GSV, SKA en VSF.

OPROEP VAN 21 OKTOBER 2020

De sportmedische verenigingen Gezond Sporten Vlaanderen en SKA, samen met de Vlaamse Sportfederatie roepen alle sporters en sportorganisatoren op om ondanks de huidige coronagolf toch op sport te blijven inzetten. Sport zomaar schrappen is onverantwoord. Vooral onze kinderen moeten in beweging blijven, en 12-plustieners, die nu haast de hele dag een mondmasker dragen, moeten zich eveneens voldoende kunnen uitleven.

Gezond Sporten Vlaanderen (GSV), de vereniging voor Sport- en Keuringsartsen (SKA) en de Vlaamse Sportfederatie (VSF) zien met lede ogen hoe sportactiviteiten rücksichtlos worden geschrapt. Dr. Frank Pauwels, sportarts en voorzitter van GSV: “Op die manier dreigen we het kind met het badwater weg te gooien. Dat is nefast op een moment dat sporten nog belangrijker is dan anders, voor zowel onze geestelijke als onze lichamelijke gezondheid. Dat geldt voor iedereen, maar nog meer voor kinderen en tieners, die ook sociaal extra te lijden hebben onder de coronamaatregelen, hoe terecht en hoe noodzakelijk die ook zijn.” Ook sport op school, zoal erg beperkt, moet kunnen blijven doorgaan.

Er is almaar meer bewijs dat besmettingen in de overgrote meerderheid van de gevallen binnen plaatsvinden, met name in situaties waarbij mensen dichtbij elkaar minutenlang converseren. Daarom ook dringen SKA en GSV erop aan niet samen met de auto te gaan sporten en geen gemeenschappelijke kleedkamers te gebruiken. Dr. Tom Teulingkx, voorzitter van SKA: “Het risico op besmetting is zeer klein tijdens buitensportactivititeiten. Dat ook die steeds meer worden stopgezet, is nergens voor nodig en is zelfs schadelijk voor de volksgezondheid.”

Koen Umans, voorzitter van VSF: “De Vlaamse Sportfederatie onderschrijft de oproep van SKA en GSV. De georganiseerde sportsector volgt op dit moment zeer strikte regels inzake de organisatie van de sportbeleving. De begeleiding van sporters door de trainers is hierin zeer belangrijk. Het is een extra controlemiddel dat men ten alle tijden alle regels correct naleeft. Sport is een ideale uitlaatklep, zeker voor jongeren en dit kan nog steeds in veilige omstandigheden aangeboden worden.”

Met wat goede wil vallen de meeste buitensportactiviteiten nog perfect te organiseren, ook nu de kleedkamers dicht zijn. Het volstaat bij regenweer een droog trainingspak mee te nemen voor de terugrit. Mondmaskers tijdens het sporten zijn niet nodig. Ook het gebruik van gemeenschappelijk sportmateriaal is geen probleem als dat voor en na het sporten wordt schoongemaakt.