Hoe gebruik je Facebook Live als sportdienst?

28 juni 2017
Hoe gebruik je Facebook Live als sportdienst?

Snel, goedkoop en interactief aan de slag met video. 5 tips!

 

Een aftermovie van je sportkampzomer is leuk, maar kost wellicht veel tijd en/of geld. Video is hot en met je smartphone kan je ook aan de slag, snel en goedkoop.

 

Wat is Facebook Live?

Facebook Live is een relatief nieuwe functie. Je zendt simpelweg live video uit vanop je Facebookpagina.

 

Via 1 klik start je met filmen en kunnen je volgers meekijken. Na afloop blijft het filmpje te bekijken op de tijdlijn van je pagina, als je dat wil.

 

'Live gaan' zal je gegarandeerd veel views opleveren (dat is zo ingesteld in het systeem van Facebook).  

1. Kondig het aan!

Kondig op voorhand aan dat je ‘live’ gaat, zodat trouwe volgers weten wanneer ze Facebook moeten openen. Doe dit met een goeie teaser: maak mensen nieuwsgierig over wat je gaat tonen.

 

2. Zoek interactie op!

Maak gebruik van het live-aspect dat je niet hebt bij gewone video. Mensen kunnen reageren terwijl je uitzendt. Lok reacties uit en doe er iets mee. Antwoord op vragen en noem mensen bij naam.

 

3. Denk na over timing!

Facebook zelf raadt aan om minimaal 10 minuten te streamen. Hoe langer je online bent, hoe meer mensen je tegenkomen in hun newsfeed en beginnen meekijken.

 

Hou het natuurlijk wel levendig en boeiend. Denk dus op voorhand na over wat je allemaal gaat doen of zeggen.

 

Val ook niet met de deur in huis: de eerste minuut zal je nog niet veel kijkers hebben. Mensen die in de loop van je filmpje aansluiten, moeten nog altijd kunnen volgen.

 

Je ziet op elk moment in een hoekje van je scherm hoeveel mensen er kijken. Je kan op Facebook tot 90 minuten aan één stuk live uitzenden.

 

4. Let op verbinding, licht en geluid!

Zorg dat je een goeie internetverbinding hebt! Je wil niet dat je video plots uitvalt …

 

Let ook op stabiliteit terwijl je filmt. Houd je gsm horizontaal zonder te veel te schudden als je wandelt.

 

Vermijd tegenlicht.

 

Zorg voor een rustige omgeving. Op een lawaaierige plek zal je video slecht verstaanbaar zijn, tenzij je zorgt voor professionele audio-apparatuur natuurlijk.

 

5. Wees creatief: ga voor luchtige en leuke inhoud!

Enkele ideetjes:

  • Toon de plannen van een nieuwe infrastructuur, met vragenrondje
  • Zend een ‘nieuwsreportage’ uit waarbij je deelnemertjes van een sportkamp interviewt
  • Geef een rondleiding bij de sportdienst waarbij je de medewerkers of lesgevers voorstelt

Wees creatief en het mag natuurlijk luchtig en ludiek zijn. Wees niet bang om zaken uit te proberen. Werkt het niet, dan stuur je de volgende keer bij. 

Een goed voorbeeld uit Evergem

Gemeente Evergem ging de voorbije examenperiode 3 keer live om de studenten een hart onder de riem te steken.

 

Een medewerker van de jeugddienst ging bijvoorbeeld langs bij de blokkende jongeren in de bibliotheek, met een moppenboek. Via een getal van 1 tot 1.000 konden zij én de live-kijkers een mopje aanvragen. De reacties waren talrijk, ondanks de bedenkelijke kwaliteit van de moppen ...

 

Deze actie brengt de jeugddienst dicht(er) bij de jongeren en brengt bovendien de bibliotheek op een leuke manier in beeld, zonder dat een van beide zichzelf al te serieus neemt.

 

Bekijk het filmpje op Facebook om de reacties te zien.

  • ´╗┐ ShareDelen
  • Afdrukken
  • Mail een vriend

    Doorsturen

    Gegevens verzender