Het Catch-project - inleefperiode

 

Ter voorbereiding van het CATCH onderzoeksproject leefden de drie onderzoekers zich van april tot juni 2016 elk intensief in binnen drie buurtsportwerkingen. Het opzet van de inleefperiode bestond eruit om zicht te krijgen op elke werking, haar begeleiders, deelnemers, partners en het aanbod van elke werking.

  • Pieter Debognies leerde de buurtsportwerkingen uit Brussel, Mechelen en Ninove beter kennen.
  • Shana Sabbe volgde de buurtsportpraktijken in Ronse, Brugge en Kortrijk op de voet op.
  • Eva Steenberghs ging kijken bij buurtsport-praktijken in Leuven, Lier en Gent.

 

In totaal werden er zo’n 160 uur ingeleefd in de 9 werkingen.


Tijdens de inleefperiode participeerden de onderzoekers binnen de structureel georganiseerde werkingen van de buurtsportsportpraktijken zoals o.a. boksclub ‘Zohair Gym’ (Mechelen), cross fit (Brussel), pleintjes- en zaalvoetbal (Ninove), Street Workout en Parkour (Ronse), wijkwerking V-Tex, Overleie en De Venning (Kortrijk) en Babbaertstraat (Brugge), S*T*A*R-werking (Leuven) en Gladiator Workout (Gent). Ook de werking van de Belgian Homeless Cup werd gevolgd tijdens de trainingen van de competitieteams team HERMES (Ronse), Allemoale thope (Brugge), Lierse Homeless Boys (Lier), Homeless Blue White (Gent), OHL Street Soccer (Leuven) en tijdens de twee nationale toernooien in Leuven en Ronse.

 

Daarnaast participeerden de onderzoekers tijdens de paasvakantie aan enkele activiteiten zoals de ‘CHILL week’ (Mechelen), een omnisportnamiddag voor asielzoekers (Brugge), een sportmobiel (Gent) en een Pannatoernooi (Kortrijk en Leuven). De instuiflocaties van buurtsport Ninove en Kortrijk en de animatorenwerking van buurtsport Mechelen, Brussel, Gent en Ronse werden eveneens verkend.


Deze inleefperiode diende om een beeld te krijgen van de verschillende werkingen, om zo voorbereid te zijn voor de eerste fase van dit onderzoeksproject. Het voornaamste aspect dat de onderzoekers is opgevallen is de enorme diversiteit tussen de verschillende werkingen, zowel qua aanpak en organisatie, doelgroep, aangeboden activiteiten, …

  •  ShareDelen
  • Afdrukken